(Bij) Luipaard op schoot - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Wim Veen - WaarBenJij.nu (Bij) Luipaard op schoot - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Wim Veen - WaarBenJij.nu

(Bij) Luipaard op schoot

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

04 November 2015 | Zuid-Afrika, Skukuza

We begonnen onze dag met ontbijt bij Mugs & Beans. Die hadden een prachtig terras met uitzicht op de rivier. Voor ons lagen Hippo's lekker te weken in het water. Aan de overkant hadden we krokodillen gezien. Een mooi plekkie.
We hadden intussen een route naar het restaurant ontdekt, die langs de rivier liep. Korter dan we gisteren deden.
Je kon kiezen uit diverse soorten ontbijt. Gezond met fruit en yoghurt of nog gezonder het speciale boerenontbijt met eieren, boerenswors, spek en toast. Dat laatste was favoriet bij de heren. Goed voorbereid op een lange dag in het park!
Er moesten ook nog wat inkopen gedaan worden en geshopt. Intussen hadden we op een bord gezien waar al deze dag Big 5 exemplaren gezien waren. We hadden dus al een route in gedachte, toen een dame ons attent maakte op een luipaard Kill, die ze nog nooit zo goed gezien had.
We besloten dus eerst maar een terug richting Skukuza te rijden waar langs de weg dit tafereel te zien zou zijn. Het was niet te missen. Op de plek van de misdaad stond een ware traffic jam. In hun ijver om maar niets te missen van het schouwspel, hadden de mensen hun auto's in allerlei standen gezet. Dwars tegen de richting. Het was een tour om de auto zo te manoeuvreren dat de luipaard en zijn prooi (rooibok) in beeld kwamen. Maar het was de moeite waard. De luipaard lag op een boomtak met zijn prooi. Op laatst omvatte hij de kop van de bok met zijn poten. Het kadaver, de ribben van de bok en de restanten rood vlees waren goed te zien.
We keerden iets verder om onze oorspronkelijke richting op te gaan, maar we zagen dat de luipaard het rit had genomen. De file was ook nagenoeg opgelost.
Hierna reden we terug naar onder Sabie om even later de rivier over te steken over de onder Sabie brug. Op de brug zaten een soort ijsvogels en in de rivier liepen watervogels rond terwijl kleine krokodillen een beetje knorrig rond zwommen.
We gingen de S29 op. Het leverde geen spektakelstuk op. Onderweg maakten we een uitstapje naar de Mlondozidam, waar de hoeveelheid water was geslonken tot een flinke modderpoel waar Hippo's vergenoegt on wegzonken. Er zaten zo te zien ook grote vissen in die af en toe wanhopig spartelden. Wat voor vissen waren dat en hingen ze het wel redden? Verder zaten er wat kroks, een reuze reiger en varanen. We bekeken dit vanaf een uitzichtpunt op een heuveltje dat we via een hobbelige ribbel weg hadden bereikt. We snackten wat om de overgang naar het avond diner te overbruggen.
Hierna gingen we verder op de h10 in noordelijke richting. Onderweg zagen we voor het eerst links van ons en best ver weg een neushoorn. Dat was mooi weer één van de Big five serie.
Met een lusje over niet-asfalt wegen (s129, s128) besloten we terug te gaan. Dat was een goede keuze. Gigantische olifanten, giraffes, zebra's, diverse vogelsoorten, allerlei bokkies kwamen we tegen. Een fraaie Score.
Na een drankje bij de accommodaties begaven we ons weer naar het restaurant voor de volgende Mugg&Bean maaltijd. We gingen na de maaltijd niet al te laat slapen, aangezien we de volgende ochtend omstreeks half vier zouden opstaan.