Vroege vogels - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Wim Veen - WaarBenJij.nu Vroege vogels - Reisverslag uit Skukuza, Zuid-Afrika van Wim Veen - WaarBenJij.nu

Vroege vogels

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

05 November 2015 | Zuid-Afrika, Skukuza

Om 3:25 ging de wekker af. Het was aardedonker buiten. Na een lichte poedel beurt waren we gereed om naar de parkeerplaats bij de hoofdingang te lopen. We moesten daar om 3:45 verzamelen om mee te gaan met onze ochtend safari.
De chauffeur, gids Petrus kwam enkele minuten te laat. Hij was direct druk in de weer met formulieren, die we hadden gekregen. Bewijs van deelname dachten we, maar er moesten meer formaliteiten plaats vinden. Naam, thuisland en handtekening voor de administratie mocht er wat gebeuren. Dan kan men bij een lion kill aangeven welke NederMensies er precies het loodje hebben gelegd.
Er waren Nog 2 andere Nederlands sprekenden. We zouden hen later nog eens terugzien in Swaziland, in Mlilwane.
We kregen schijnwerpers te bedienen, die we richting bush moesten schijnen om zo oplichtende ogen te ontwaren. Dat waren weer voor Petrus aanleiding om te stoppen en verder te kijken.
Petrus had een scherp zicht en zag in het begon een bush baby. Terwijl we zo aan het kijken waren zag Annemieke voor de bus een mannetjes leeuw lopen. Deze koning liep op zijn gemak over het asfalt en op weg naar een ander deel van zijn territorium. Totaal zonder vrees liep hij langs ons. Het was voor de meesten nog te donker om een goede foto te maken. Alleen Annemieke had hem op beeld gekregen.
We reden nog wat met de leeuw mee, waarna hij uiteindelijk in het struikgewas verdween. Even later gaf hij met een paar brullen om aan wat hij van ons dacht ;-)
Er waren gelukkig dekens aan boord, want door de relatief lage temperatuur en het rijwindje in de open wagen, werd het echt koud. Het was een open kar.
In het donker kwamen we geen echt spectaculaire beesten meer tegen. Dus genoten we maar van de zonsopgang boven het Kruger Park.
We zagen onderweg op afstand olifanten enige giraffen en veel neushoorns. De neushoorns veel dichterbij dan we gisteren zagen. We hoorden dat de witte en zwarte rhino op elkaar lijken maar dat de zwarte vrij agressief is. Die kan zonder reden een aanval inzetten. We ontmoetten gelukkig de vriendelijke witte exemplaren ;-)
Later op de rit zagen we naast de weg 3 jonge leeuwen, aan de kant van de zonsopgang. Eén van hen vertrouwde het niet en liep een eindje verderop. De andere twee bleven rustig zitten en waren dus een perfect object om te fotograferen. Met de zon op de achtergrond zag je mooi de haren op de kop. Uiteindelijk gingen de twee hun derde makker achterna en verdwenen tussen de bosjes.
Twee struisvogels, een mannetje en vrouwtje, waren de nieuwe trofeeën op onze jacht naar dieren. Ze stonden mooi met zich zelf te pronken, wat verder van de weg. Prachtig om ze zo in het 'wild' te zien.
Petrus had er rustig de tijd voor genomen zodat we 3 kwartier later (7:45) dan gepland terug waren in ons basis kamp Lower Sabie. Hij verdiende een fooitje!
Het was een mooie rit met bijzondere dank aan het echtpaar Rotgans 8-)
We liepen maar gelijk door naar het restaurant voor het Ontbijt. Heerlijk gezeten in de zon aan het water konden we genieten van een stevig boeren of tropisch ontbijt bij M&B.
Daarna hadden we behoefte aan relaxen, liggen aan het zwembad werd het. Ik zelf kon daar mijn draai niet bij vinden zodat ik op bed een slaapje probeerde te vatten. Het lukte daar ook niet echt omdat men buiten bij andere huisjes aan het werk was met boren, zagen, timmeren.. Ik liep maar terug naar het zwembad, waar Cees Jan zich volledig overgaf aan de zonnegod. In een stronk van een boom had hij het nest van de blauwe vogel ontdekt. Marja had weer een mooie voël gezien, de paradijs vliegenvanger. En het was zeer warm, zodat ik er ook maar even in dook.
'S middags ging ik samen met Marja en Annemieke nog een rondje door het park maken. We vertrokken om een uur of drie en dachten 2 uurtjes weg te zijn, het werd wat meer.
In het begin zagen we weinig grote beesten, wel veel vogels. En er werden ook veel stenen, stronken en bosjes waar genomen, die valselijk de vorm hadden aangenomen van allerlei beesten uit de wildernis. Op het laatste deel van onze route kwamen we buiten vogels ook grotere dieren tegen.
Op een plek stond ook een neushoorn vlak bij de weg. Naar ons gekeerd maakte hij een paar stampende bewegingen met één poot alsof hij een sprint ging trekken naar onze auto. Het viel mee met deze waarschijnlijk witte rhino, hij wandelde even later rustig voor onze auto de weg over. Indrukwekkend gezicht.
Ook de gewone troupant kreeg onderweg onze volledige aandacht.
We maakten nog een keer een 'rondje' over de dam vlakbij Lower Sabie, alvorens omstreeks hal zes terug te keren op het kamp. Het begon alweer donker te worden.
Voordat we naar het restaurant gingen maakten we een fles bubbels (RSA champagne) open, die we van Ria en Bill hadden meegekregen. Hij smaakte lekker.
Onze avondmaal werd wederom bij het terras aan de rivier de Sabie genuttigd. Eerst buiten zittend, maar de wind was iets te veel van het goede zodat we naar binnen verhuisden. Ik nam de nummer 3 van de Traditionals van het menu van M&B, zodat ik 1 t/m 3 had geprobeerd. Tijd om te vertrekken naar een volgende plek?
We gingen bijtijds ons bedje weer in. De afspraak was vroeg op te staan voor de nieuwe autorit van morgen naar Mlilwane, Swaziland.