Mlilwane trails - Reisverslag uit Manzini, Swaziland van Wim Veen - WaarBenJij.nu Mlilwane trails - Reisverslag uit Manzini, Swaziland van Wim Veen - WaarBenJij.nu

Mlilwane trails

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

07 November 2015 | Swaziland, Manzini

Vroeg melden we ons aan bij het restaurant voor het ontbijt. Er waren al andere kamp gangers vroeger opgestaan en hadden al ontbeten. Toen wij kwamen was het rustig. De dames kozen een tafeltje waar wel gereserveerd stond, maar het was verder erg leeg. Later bleken het betreffende gezelschap toch te komen en alhoewel de heren van dat gezelschap het geen probleem vonden, gaf het wel een chagrijnig gezicht bij één van de dames.
Het ontbijt was ook in buffet vorm, zodat we enkele malen langs moesten lopen om gebakken eitjes, toast, muesli met yoghurt en fruit tot ons te nemen. Een kopje thee en wat sap maakte het compleet.
Deze dag zouden we fysiek wat meer in actie komen. De afgelopen anderhalve week hadden we voornamelijk in auto's gezeten.
We hadden de Hippo Trail (wandeling) in de morgen bedacht en fietsen op mountain bikes in de middag.
De Hippo Trail was een netjes aangegeven looproute, zodat we na vertrek van het kamp alleen de bordjes behoefden te volgen. We hadden wel wat formulieren moeten ondertekenen omdat het niet geheel zonder gevaar was. Er waren onder andere krokodillen.
Het was bloody hot. Meer dan 30 graden, maar gelukkig liepen we regelmatig in de schaduw van de bomen. Het rondje liep om de twee meren die voor het rest camp lagen.
Veel grote dieren zagen we niet maar wel aardig wat vogels. Inmiddels was er een vogel spot rage ontstaan. In Kruger waren er namelijk vogelboekjes aangeschaft, waarin nu de waargenomen exemplaren met datum en plek werden geregistreerd. Een dagtaak! Maar wel leuk.
We deden zo'n 3 uur over de wandeling, waarbij nog een dood rund in een zijtak van een meertje werden ontdekt. We hadden al aan het begin van de zijtak van het meertje geroken, een beetje weeïge lucht.
Bijenvangers die in en uitvlogen bij gaten in een want van rode aarde was even daarvoor een mooi schouwspel, waar we even bij stil moesten staan.
Ook werd een aap gespot. Bij een meer hadden jongen een krokodil in het water zien liggen, die Cees Jan en ik ook nog net onder het wateroppervlak zagen rusten. We moesten van de waterkant weg, omdat Annemieke bang was dat ie uit het water zou springen. We bleven gelukkige ook dit keer ongedeerd 8-)
Uiteindelijk kwamen we oververhit aan in het kamp. We waren aan een biertje toe. Daarna liepen we bij onze B-Hives om wat bij te komen, even op bed liggen. In de hut was het iets beter uit te houden. Een wandeling van drie uur in de hitte is vermoeiend.
We wilden nog fietsen, maar vanwege de hitte zouden we pas later starten. We bespraken de tocht met een Guard. Na de afspraak dat we niet langer dan 5 kwartier (voor 1 uur betalen, anders werd het twee uur ;-) zouden wegblijven en na de eerste instructies gingen we op weg met globaal een route in het hoofd. Dat werd, hoewel we toch een kaart van het gebied hadden, een moeilijk verhaal. De wegen op de kaart vertaalden zich niet makkelijk naar wat we in de realiteit ondervonden. Een paar simpele wegwijzers zouden erg behulpzaam geweest zijn. Na een eerste keer een fout pad opgereden te zijn dachten we op gegeven moment op een juist pad terecht te zijn gekomen. Het pad bleef stijgen en dat kostte een enorme energie. We kwamen paardrijders tegen, die ons konden vertellen dat we terug moesten keren, aangezien ons pad ,alleen nog maar omhoog ging. De aap aan de kant van de weg zal zich wel een kriek gelachen hebben.
Via een ons wat meer zeker lijkende route keerden we terug naar het kamp met op laatst een mooie helling. Annemieke trok de hellingen niet mede door het feit dat volgens haar de fiets niet goed schakelde. Achteraf bleek dat ze versnelling vóór niet 'gevonden' had, waardoor ze steeds op het buitenblad had gereden ;-(
We hadden weer een biertje verdiend, die we op het terras voor de vijver van het restaurant gingen nuttigen. Er kwamen ook veel inheemse pubers bij de vijver kijken, waarbij de amoureuze bedoelingen er van af spatten. Deze dagen waren de BBQ's bij het zwembad sowieso het domein van donker gekleurde medemensen. Dagjesmensen? Op deze zaterdag was het wat dat betreft extreem druk en ze zaten overal lekker te eten, vlees te braden en te drinken. Een gezellige bedoening.
Nadat we bij de vijver behoorlijk wat nieuwe voël exemplaren gescoord hadden en opgetekend in het vogelboekje, keerden we terug naar onze b-Hive hutjes.
Daar fristen we ons op na de gedane inspanningen van deze hete dag. Om 19:00 hadden we besproken in het restaurant.
Dat was deze avond behoorlijk druk bezet. Een grote groep Nederlanders met een hoger bejaard gemiddelde dan de onze was gearriveerd en streek neer bij het buffet. Ondanks deze drukte konden we, met af en toe een kort oponthoud, aan ons eten komen. De groep had veel lol met elkaar. Brabanders met een Zuid Afrikaanse gids.
Een aantal van hen kwam in onze kraal slapen, zodat het nog lang onrustig bleef. Er werd druk heen en weer gelopen.
Annemieke hoorde de volgende ochtend één deelnemer 'klikken' over een reisgenoot, die die nacht lawaai had gemaakt. De reisleider zou het gaan bespreken...
Bij ons waren de snaveltjes al toe en de oogjes dicht 8-)