Majestueus Montagu - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Wim Veen - WaarBenJij.nu Majestueus Montagu - Reisverslag uit Worcester, Zuid-Afrika van Wim Veen - WaarBenJij.nu

Majestueus Montagu

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

20 November 2015 | Zuid-Afrika, Worcester

Het was s' morgens fris buiten. Het had een beetje geregend. Tegen de tijd dat we gingen ontbijten kwam de zon er af en toe doorheen. Het leek weer een aangename dag te worden. Althans in Montagu.
Het ontbijt werd pas vanaf 8 uur geserveerd. We konden dus relaxed opstaan. In de gezellige ontbijtzaal stonden al diverse tafels gedekt. We kozen voor een ronde.
Het werd zo'n ontbijt dat je niet meer vergeet. Is Oortjeshekken bij velen een begrip, Montagu gaat dat zeker ook bij ons worden.
We begonnen met een gezellig bordje met vruchtjes, yoghurt (als een gebakken eitje vermomd) en appel pastry. We hadden al een theepotje naast ons staan. Ook lagen er zelf gemaakte scones (boter, jam) en vruchtenbrood te wachten.
Daarna werd een kunstig opgemaakt bord geserveerd met een ei naar keuze bereid met champignons, spek, op oliebol lijkende kleine balletjes, tomaat-avocado sausje en een soort zoetzuur sausje. Het was culinair genieten.
Met een voldaan gevoel waren we klaar voor de reis van zo'n 200 km naar onze eindbestemming, Kaapstad.
We bezochten eerst nog de bronnen en een kuuroord, die zich aan de andere kant van de stad bevond. We zouden eerst via de Lovers Lane lopen, maar die was door eerdere regenval (?) gedeeltelijk weggeslagen. Met de auto vonden we het oord, maar het bleek niet meer dan accommodaties met wat baden en wat entertainment te zijn. We liepen nog wel een stukje Lovers Lane nu vanaf het eindpunt, maar eindigden al snel omdat we het riviertje niet konden oversteken. Het was wel een mooi stukje natuur.
De weg naar Kaapstad voer ons in eerste instantie door de bergen en door een tunneltje met de naam Engels Fort. Marja moest nog één keer stevig remmen, omdat een baviaan op zijn gemak de weg aan het oversteken was net voorbij een bocht naar links. Het ging goed.
We reden door wijnstreken met plaatsen als Ashton, Robertson en Worcester. Het was merendeels een mooi landschap met af en toe verassende vergezichten.
Na ongeveer een uur wissleden de chauffeurs bij een picknick plaats.
We naderden hierna al snel de agglomeraties van Kaapstad. Op de temperatuur meter van de auto was te zien dat het zo'n 16 C was. Koud dus. De tafelberg was ook aardig gedekt. Er hingen grote wolken tegen aan. Het regende ook.
Via het navigatie systeem hadden we Union Street aangegeven. Dat kon door eerst te kiezen voor:
- Cape Town, city of cape Town
- City of cape Town, city of cape Town
We hadden voor de eerste gekozen en kwamen in een ander deel van Kaapstad terecht. De tweede keuze gaf de juiste straat aan bij het centrum van de stad. We reden nu in kou en regen naar het Lady Hamilton hotel (roze).
Na inchecken liepen we naar de stad via een voor Marja en mij bekende (?) weg door langgerekt park (Company Gardens). Net als 30 jaar geleden liepen er bedelende eekhoorns rond.
We namen een Late Lunch in het prachtige park met zijn grote bomen. Er was een lunch restaurant waar we een grote plank met brood, kaas, vlees, kippenlever voorgeschoteld kregen. Nog een aardige hap.
We snelden hierna terug naar het hotel om iets warms te halen (dames), het was nog steeds koud met af en toe buitjes.
We namen Contact op met Ria en Bill om iets af te spreken over het avond eten. Ze waren 's morgens vroeg geland en daarna naar vrienden gereden. Ze waren in hun hotel. We spraken om kwart voor zeven af bij het Waterfront, een bekend uitgaanscentrum bij de havens van Kaapstad.
We liepen nu vanaf het hotel weer door Kompanjie park en Adderley, Heerengracht en langs het station. We moesten richting havens. Het was een Pittige, edoch saaie route met veel kantoorgebouwen. Niet bedoeld maar wel welkom liepen we verkeerd. We kwamen aan bij De Clock Tower (lijkt op vuurtoren). Er werd nog een Beetje gewinkeld (souvenirs). Tegenover Victoria Warf gingen we wat drinken op een hoog gelegen terras met af en toe een voorzichtig zonnetje.
Per telefoon werd aan Ria uitgelegd waar we zaten. Het reuzenrad, de Clock Tower kende ze niet maar gelukkig wel het terras waar we zaten.
Na de ontmoeting zocht Ria naar Cape Town Fish market, die wij op de heenweg waren tegengekomen. Zo konden wij haar in haar eigen stad de weg wijzen ;-)
We moesten bij de market Even wachten en werden daarna geposteerd voor een live zanger. Hij Zong wel mooi, maar niemand had aandacht omdat men lekker aan het keuvelen en smikkelen was.
We aten Heerlijke vismaaltjes. Er werden druk ervaringen uitgewisseld o.a. Over Het lege meer bij Saint Lucia. Ria had een foto van een jaar geleden en dat stond in schil contrast met een foto die wij hadden genomen (vol versus leeg meer).
We Werden door Ria teruggebracht. In de parkeergarage moest ze echter eerst haar voiture terug vinden. Ze wist wel ongeveer waar hij stond, maar niet helemaal precies. Senioren momentje ;-)
We kropen gezellig met zijn 6-en in de Polo. Dat ging op zich goed. Het ongemak duurde maar even, hoewel er rond gereden werd om de Rose Lady te vinden.
Aangezien het al een tijdje donker was lagen we niet lang daarna heerlijk te snurken.