Wargs - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Wim Veen - WaarBenJij.nu Wargs - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Wim Veen - WaarBenJij.nu

Wargs

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

09 November 2015 | Zuid-Afrika, Hluhluwe

We stonden weer redelijk vroeg op. Ons zelf samengestelde ontbijt gebruikten we aan de achterkant van het huisje in de schaduw, heerlijke temperatuur. Muesli, yoghurt, wat fruit, boerenworst van gisteren, brood met kaas. Het smaakte goed.
Cees en Annemieke waren ook in de weer geweest met het poetsmiddel en de auto. Alle krassen waren verdwenen als sneeuw voor de zon. En de zon scheen vandaag weer als vanouds, qua zuid Afrikaanse begrippen. De temperatuur zou vandaag oplopen tot boven de 40 graden. Best wel heftig temperatuurtje.
We gingen op aanraden van wat buren van gisteren, vandaag was iedereen weer verdwenen, een rondje doen in het park.
Al vrij snel stoten we op de Olifant met de Vijf Poten. Je zou er een leuke serie van kunnen maken. Over het algemeen zagen we niet veel dieren, maar dat komt waarschijnlijk omdat we al behoorlijk verwent zijn. We hebben al te veel eisen bij een ritje door zo'n park. Cees Jan liep nog tegen een reprimande van een parkwachter op, toen hij even onze voiture verliet om in een betere positie een foto te kunnen nemen. De Ranger kwam toevallig net de hoek om rijden met zijn gezelschap. Hij keek oprecht boos.
Een giraf en vele bokjes waren de buit totdat we aan de rand van de droog gevallen rivier kwamen. Er stonden verderop wel wat bokkies en een neushoorn, maar verder was het leeg. Op en gegeven moment kwamen er buffels naar beneden, eerst een paar maar langzamerhand werd het een hele kudde. Ze daalden vanaf de aan de overkant gelegen heuvel af naar de rivierbedding. Er was daar meer vegetatie dan elders. In een enkel waterpoeltje konden ze wat drinken. Een enkeling ging lekker liggen. Uiteindelijk trok de hele kudde verder door de rivier naar hopelijk een grotere waterpoel.
We kwamen uiteindelijk bij een uitzicht post (Hide) waaruit we via en spleet een waterpoel konden bekijken. Ook dit keer was er niet zoveel water aanwezig als gewenst. Er lagen neushoorns (een met een enorme hoorn) en buffels in de water c.q.. modderpoel. Er om heen probeerden bokkies en wrattenzwijnen ook wat vocht mee te pikken. Het was bloed verziekend warm!
We keerden hierna terug naar het kamp, omdat ook onze brandstof snel aan het verdampen was. De brandstof = laag indicator begon al te branden. We wilden niet stranden zonder brandstof ergens midden in het wildpark en daarna uren wachten in de brandend zon en een temperatuur van boven de 40 graden. We keerden dus via de kortste weg, hoewel dat misliep door miscommunicatie van het navigatie-team, naar het kamp terug. Iedereen was toch wel een beetje opgelucht dat we het gehaald hadden. We tankten direct maar bij de lokale pomp, die er toevallig in het kamp was. Vol is vol!
Tussendoor werd ook nog een lunch gemaakt, Tussendoor werd ook nog een lunch gemaakt, eieren met champignons en bacon. Dat was best wel lastig tussen alle kleine miertjes in op het aanrecht. Hele rijen liepen over het werkblad en waren niet weg te krijgen, ook niet na massa vernietiging pogingen van ons met natte doekjes,
Hierna relaxten we wat, een beetje lezen en blog schrijven. We deden deze middag dus verder niet zo veel.
In de avond maakten de dames spaghetti klaar. Dat ging niet zonder horten en stoten. Er stond weer veel wind die zo vanuit het dal het huisje in blies, waardoor steeds het gas uitwaaide. En daar zat sowieso weinig druk op, zodat als je meerdere pitten gebruikte het kookproces tergend langzaam verliep. En toen viel ook nog de geiser uit.
Er stond wel netjes op de geiser geschreven dat je bij problemen je de technische specificaties moest lezen, maar ja...waar waren die. Dus togen we maar naar de receptie. Maar ja...waar waren die. Out of office. Gelukkig kwam er een man met zijn safari bus en gasten terug. Cees sprak hem aan en nogmaals en nogmaals om hulp in te roepen, waarna we de verzekering kregen dat er iemand langs zou komen. En inderdaad, dat moet gezegd, die kwam al vrij spoedig. Het aanzetten van de geiser bleek een handeling van niets te zijn, als je het maar weet.
De spaghetti smaakte prima en de salade ook. De enige buurman voor deze dag had zijn BBQ aangestoken, hoewel de wolkenmassa's niet veel goeds voorspelden.
En zoals de vorige dag kwamen ook weer deze dag de hyena's op de BBQ af. Keer op keer probeerden ze weer iets mee te pikken. Nadat Cees naar bed was gegaan had Annemieke nog een kopje thee bij ons gedronken. Ik bracht haar, het was 10 meter verder naar haar veranda. Ik dacht dat er geen hyena meer in de buurt was, maar Marja waarschuwde me dat er eentje achter me aan was geslopen. En ja hoor, hij stond gewoon een aantal meters achter ons te loeren. Bijzonder enge beesten 8-(
Samen met Marja hebben we nog even op het terras gezeten, maar de enge beesten bleven maar langs sluipen, zodat we besloten lekker naar binnen te gaan. Het was mooi genoeg geweest vandaag.

• 11 November 2015 - 10:36

Ria Welling:

We hebben genoten van al de verhalen!!!xxxxxxxxxR&B

• 11 November 2015 - 22:38

Saskia:

Brrrr.. lijkt me niks die hyena's zo dichtbij je! Verder natuurlijk allemaal prachtige verhalen :) Geniet er nog even van! XXX