Rondje Graskop - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van Wim Veen - WaarBenJij.nu Rondje Graskop - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van Wim Veen - WaarBenJij.nu

Rondje Graskop

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

02 November 2015 | Zuid-Afrika, Graskop

Vandaag stond er een lokaal rondje op het programma. We moesten rijden vanaf Graskop in noordelijke richting over de A532 met een uitstapje naar de A534. We zouden we een aantal fraaie bezienswaardigheden tegen komen.
Het ontbijt stond om 9 uur op de planning, maar we waren al veel vroeger wakker. We waren al erg vroeg naar bed gegaan. Hierdoor we konden al wel wat internet acties voorbereiden en na achten uitvoeren: 4go2, Facebook, Whatsapp, etc.
Uiteindelijk zaten we toch omstreeks de planningstijd bij het restaurant. Hier werden we weer voortreffelijk geholpen door de Zuid Afrikaanse dame die bediende. Het waren lekker stevige ontbijtjes.
We reden na het ontbijt in noordelijke richting en kwamen achtereenvolgens de volgende attracties tegen nadat we de 534 waren ingeslagen:
Pinnacle Rock: Pinnacle Rock is een vrijstaande rotspartij, die zich opricht 30 meter boven een ravijn en bos.
God’s Window: vanaf de parkeerplaats een lichte klim om daarna prachtige uitzichten te hebben over lager gelegen land. Verder naar boven klimmend stoten we onverwachts op een stukje regenwoud. Leuk!
Wonder View : hoogste punt van de zogenaamd panorama route op 1730 meter. Niet veel interessanter dan God's Window..
Nadat we weer op de 532 terug gekomen waren bezochten we de volgende natuur pareltjes:
Berlin Falls: een waterval van 80 meter hoog, fraai te bereiken via een weg vol met potholes!
Bourke’s Luck Potholes: de duurdere attractie van het stel. Moest je bij de andere entrees nog 10 rand betalen (70 eurocent), hier was het 4x30 (pp) + 20 (auto). Natuurlijk ook niet veel, maar je vraagt je af waar de afweging gemaakt is. Kwaliteitsbeheer ;-) Het was een mooie plek waar de natuur bij de samenkomst van Blyde en Treur rivier cilindrische gaten heeft uitgesleten in miljoenen jaren. Een zeer fraai geheel. Intussen was het erg warm geworden, zodat we een extra frisje moesten halen. Intussen was er ook een onweersbui langs getrokken, maar buiten een paar druppels hadden we er geen last van.
Lowveld View: een machtig uitzicht op indrukwekkende rots massieven met onderaan een meanderende rivier (Blyde). Daarbuiten zagen we ook nog een fel gekleurde hagedis en een ...?
The Three Rondawels: deze drie rotsformaties lijken op rondavels met puntige daken. We maakten er een paar mooie foto's en kwamen eigenlijk voor het eerst apen ( baboons) tegen.
Hierna was het genoeg en reden we terug naar Graskop over de 532. Zo kwamen we op de terugweg alsnog de 'gemiste' attractie tegen: Lisbon Falls
Dit is de hoogste waterval in de buurt namelijk 92 meter. Het kaartjes mannekie was nog aanwezig om het parkeergeld (wederom 10 rand) te innen. Helaas voor hem(?) vroeg Marja om het bewijs (ticket) ;-) dat hij in eerste instantie in zijn zak hield en hield hij er geen extra zakcentje aan over.
Het was een heel fraaie waterval waarvan het water mooi verspreid naar beneden viel, ondanks de grote droogte van de laatste weken. We waren blij dat we 'm op de terugweg nog waren tegen gekomen.
In Graskop gingen we eerst bij een ATM wat geld halen. Het lag een beetje afgelegen en zag er veilig uit. We konden niet het gewenste bedrag er uit halen.
Bij een Spar deden we de boodschappen voor de komende dagen in het Krügerpark. Drank en snackjes. We namen ook wat koude biertjes mee voor bij de bungalows.
Intussen was de temperatuur van boven de 30 naar beneden de 20 gedaald en stond er nog steeds een stevige wind. We deden lange broeken aan en extra bovenkleding, omdat het echt koud aanvoelde.
We dronken de biertjes en aten wat noten, die een straatventer voor het pinnen aan ons had gesleten. We hadden 's middags geen lunch genomen en hadden al wel wat trek. Voor zessen, net voordat de Wi-Fi sperrzeit in zou gaan, liepen we nog naar 'voren' om te communiceren met vrienden en familie.
We aten weer in het restaurant, waar Marja en Annemieke samen een voor een enkeling te grote biefstuk deelden. Aan de zuid Afrikaanse dame die ons bediende verklaarden we onder de noemer 'late lunch'.
Hierna trokken we ons terug in onze slaapgelegenheden om nog wat te lezen, blogs bij te houden en lekker te gaan slapen. Na negenen viel het licht uit. Midden in de nacht was de storing hersteld en werd ik wakker van het bedlampje.
Later in de nacht werd ik weer wakker de gedachte dat we de eerste malaria tablet nog niet hadden ingenomen. Hebben we alsnog gedaan, waarna we bijzonder veel droomden. Mooi spul!